ماژول های ERP

سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی شامل انواع ماژول های مختلف است. هر ماژول ERP از فرآیندهای کسب و کار خاصی – مانند امور مالی، تدارکات، یا تولید – پشتیبانی می کند و به کارکنان آن بخش معاملات و بینشی را که برای انجام کارهای خود نیاز دارند، ارائه می دهد. هر ماژول به سیستم ERP متصل می شود، که یک منبع واحد از حقیقت و داده های دقیق و به اشتراک گذاشته شده را در بین بخش ها ارائه می دهد.

پرکاربردترین ماژول های ERP عبارتند از:

 

Finance: ماژول مالی و حسابداری ستون فقرات اکثر سیستم های ERP است. علاوه بر مدیریت دفتر کل و خودکارسازی وظایف کلیدی مالی، به کسب‌وکارها کمک می‌کند حساب‌های پرداختنی (AP) و دریافتنی (AR) را ردیابی کنند، دفاتر را به طور موثر ببندند، گزارش‌های مالی تولید کنند، با استانداردهای شناسایی درآمد مطابقت داشته باشند، ریسک مالی را کاهش دهند و موارد دیگر.

Human resources management: اکثر سیستم های ERP شامل یک ماژول منابع انسانی هستند که قابلیت های اصلی مانند حضور و غیاب و حقوق و دستمزد را فراهم می کند. افزونه‌ها یا حتی مجموعه‌های مدیریت سرمایه انسانی (HCM) می‌توانند به ERP متصل شوند و عملکرد منابع انسانی قوی‌تری ارائه دهند. همه چیز از تجزیه و تحلیل نیروی کار گرفته تا مدیریت تجربه کارکنان.

Sourcing and procurement: ماژول منبع یابی و تدارکات به کسب و کارها کمک می کند تا مواد و خدماتی را که برای تولید کالاهایشان نیاز دارند – یا مواردی را که می خواهند دوباره بفروشند، تهیه کنند. این ماژول خرید را متمرکز و خودکار می کند، از جمله درخواست ها برای مظنه، ایجاد قرارداد، و تایید. این می تواند خرید کم و بیش از حد را به حداقل برساند، مذاکرات تامین کننده را با تجزیه و تحلیل های مبتنی بر هوش مصنوعی بهبود بخشد، و حتی به طور یکپارچه با شبکه های خریداران ارتباط برقرار کند.

Sales: ماژول فروش ارتباطات با مشتریان بالقوه و مشتریان را پیگیری می کند – و به نمایندگان کمک می کند تا از بینش های مبتنی بر داده برای افزایش فروش و هدف قرار دادن سرنخ ها با تبلیغات مناسب و فرصت های فروش بیشتر استفاده کنند. این شامل قابلیت‌هایی برای فرآیند سفارش به نقد است، از جمله مدیریت سفارش، قراردادها، صورت‌حساب، مدیریت عملکرد فروش، و پشتیبانی نیروی فروش.

Manufacturing: ماژول ساخت یک جزء کلیدی برنامه ریزی و اجرای نرم افزار ERP است. این به شرکت ها کمک می کند تا فرآیندهای تولید پیچیده را ساده کرده و اطمینان حاصل کنند که تولید مطابق با تقاضا است. این ماژول معمولاً شامل قابلیت هایی برای برنامه ریزی نیازهای مواد (MRP)، برنامه ریزی تولید، اجرای تولید، مدیریت کیفیت و موارد دیگر می باشد.

Logistics and supply chain management: یکی دیگر از اجزای کلیدی سیستم های ERP، ماژول زنجیره تامین، جابجایی کالاها و منابع را در سراسر زنجیره تامین سازمان دنبال می کند. این ماژول ابزارهایی را برای مدیریت موجودی در زمان واقعی، عملیات انبارداری، حمل و نقل و تدارکات فراهم می کند – و می تواند به افزایش دید و انعطاف پذیری زنجیره تامین کمک کند.

Service: در یک ERP، ماژول خدمات به شرکت ها کمک می کند خدمات قابل اعتماد و شخصی سازی شده ای را که مشتریان انتظار دارند ارائه دهند. این ماژول می‌تواند شامل ابزارهایی برای تعمیرات داخلی، قطعات یدکی، مدیریت خدمات میدانی و جریان‌های درآمد مبتنی بر خدمات باشد. همچنین تجزیه و تحلیل هایی را برای کمک به نمایندگان خدمات و تکنسین ها در حل سریع مسائل مشتریان و بهبود وفاداری ارائه می دهد.

R&D and engineering: سیستم های ERP غنی از ویژگی ها شامل یک ماژول تحقیق و توسعه و مهندسی هستند. این ماژول ابزارهایی را برای طراحی و توسعه محصول، مدیریت چرخه عمر محصول (PLM)، انطباق محصول، و موارد دیگر ارائه می‌کند – بنابراین شرکت‌ها می‌توانند به سرعت و به صرفه نوآوری‌های جدید ایجاد کنند.

Enterprise asset management: سیستم‌های ERP قوی می‌توانند شامل یک ماژول EAM باشند – که به کسب‌وکارهای دارای دارایی فشرده کمک می‌کند تا زمان خرابی را به حداقل برسانند و ماشین‌ها و تجهیزات خود را در اوج بازدهی کار کنند. این ماژول شامل قابلیت هایی برای نگهداری پیش بینی شده، برنامه ریزی، عملیات و برنامه ریزی دارایی، محیط زیست، سلامت و ایمنی (EHS) و غیره است.

مطالب پیشنهادی

فهرست