زبان برنامه نویسی ABAP

زبان برنامه نویسی ABAP برای SAP

زبان برنامه نویسی ABAP مخفف (Advanced Business Application Programming) به معنی ( نرم‌افزار برنامه‌ نویسی پیشرفته ی کسب‌ و کار ) می باشد. یک زبان سطح بالا برای توسعه، پردازش داده، نوشتن برنامه ها و… در نرم افزار SAP می باشد. این زبان توسط خود شرکت SAP طراحی شده است. در قسمت های مختلف نرم افزار SAP به کار می آید. برنامه نویسان ABAP این فرصت را دارند که مجموع درخواست های یک سازمان را سفارشی کنند.

ABAP یک زبان برنامه نویسی چند الگویی است، به این معنی که برنامه نویسان می توانند از اصول برنامه نویسی رویه ای، شی گرا و دیگر اصول برنامه نویسی استفاده کنند. برنامه های نوشته شده با ABAP می توانند در کنار برنامه های مبتنی بر زبان های برنامه نویسی دیگر مانند جاوا، جاوا اسکریپت و SAPUI5 اجرا شوند.

تاریخچه مختصری از ABAP

ابپ اولین بار در دهه 1980 توسط شرکت SAP معرفی شد. در طول سال ها، پیشرفت های مختلف این زبان باعث شد تا برنامه نویسان بتوانند امروزه به خوبی با آن کار کنند. برای مثال، تا آوریل 2000، برنامه ها فقط می‌توانستند رویه‌ای ایجاد شوند، به این معنی که یک برنامه باید مجموعه‌ای از «روش‌های» از پیش تعریف شده را دنبال می‌کرد تا یک کار خاص را با موفقیت انجام دهد. در اواسط سال 2000 این شرکت نسخه خود را تغییر داد و امکان برنامه نویسی شی گرا (OOP) را فراهم کرد. این استراتژی برنامه نویسی شامل چندین “اشیاء” فردی است که با یکدیگر تعامل دارند. به برنامه ها اجازه می دهد تا با استفاده از الگوهای طراحی ABAP و سایر روش های OOP امکانات بیشتری داشته باشند.

با انتشار نسخه ABAP 7.4 در اوایل دهه 2010 ویژگی های بسیار زیادی برای برنامه نویسان فراهم شد. در واقع نسبت به قبل کد تا 50% کوتاه تر و تمیزتر شد که باعث آسانی کار این زبان برای برنامه نویسان شد. سایر ویژگی های جدیدی که در سال 2010 اضافه شد از جمله سینتکس توسعه یافته برای Open SQL، رویه های پایگاه داده مدیریت شده ABAP (AMDP) و خدمات داده اصلی (CDS) بود.

نسخه SAP HANA

اما بزرگترین اتفاقی که برای این زبان رخ داد در سال 2011 با انتشار پلتفرم SAP HANA بود. این  پلتفرم های جدید منجر به ایجاد مدل های برنامه نویسی اضافی ABAP شد. مدل اول، مدل برنامه نویسی ABAP برای SAP Fiori، هنگام توسعه سرویس های OData بهینه شده SAP HANA برای برنامه های SAP Fiori استفاده می شود. اینها بر اساس نماهای خدمات داده اصلی هستند و سه سناریو کاربردی را پوشش می دهند: تحلیلی، تراکنش و جستجو.

SAP HANA

ابزار استفاده از  ABAP

ده ها ابزار مهم وجود دارد که برنامه نویسان می توانند هنگام کار با کد ABAP از آنها استفاده کنند. آنها را می توان در یک محیط توسعه به نام ABAP Workbench پیدا کرد. این محیط حاوی تعدادی ابزار توسعه است که رایج ترین آنها از طریق Object Navigator قابل دسترسی است. می توانید با تی کد SE80 به Object Navigator دسترسی پیدا کنید.

ابزار استفاده از ABAP

محیط ویرایشگر  ABAP

کد نویسی ABAP را می توان در ابزار خاصی به نام ویرایشگر ABAP انجام داد که دارای سه حالت مختلف برای کار است. دو نسخه از ویرایشگر Front-End و یک ویرایشگر Back-End. این سه ویرایشگر کاملاً سازگار و قابل تعویض هستند. کد منبع ایجاد شده در یک ویرایشگر را می توان با همه حالت های دیگر مشاهده کرد.

برنامه نویسی ابپ

ABAP Dictionary

دیکشنری داده Data Dictionary, DDIC شامل  domains, data elements و جدول ها می باشد که یک مخزن داده در سراسر سیستم است. در آموزش های بعدی که در سایت رابین ویستا موجود می شود با کلیت این مخزن های داده آشنا خواهیم شد.

بازار کار ABAP

یکی از بیشترین دستمزدهای برنامه نویسی در جهان به این زبان تعلق داد. به علت بزرگی سیستم یکپارچه SAP که امروزه در سراسر جهان ( از جمله ایران ) مورد کاربرد قرار گرفته، زبان برنامه نویسی ABAP  بسیار مورد توجه قرار دارد. برای یادگیری این زبان لازم به اجرا درآمدن نرم افزار SAP است. جالبه بدانید که اگر محیط شما برای آموزش در دسترس باشد، شما به سرعت می توانید در این زبان پیشرفت کنید ( نسبت به زبان های دیگه ). کسانی که نگاهی به مهاجرت داشتند در جستجوی خود در بالاترین حقوق های برنامه نویسی به این کلمه ABAP برخورد داشته اند. منابع آموزش ABAP فارسی محدود می باشد. از این رو آموزش ابپ رو می توانید از طریق همین سایت پیگیری نمایید.

نتیجه گیری

ABAP یک زبان سطح بالاست که قادر به توسعه و سفارشی سازی برنامه های نرم افزار SAP می باشد. از اونجا که سیستم SAP یکی از پر هزینه ترین نرم افزارهای جهان است، دستمزد زیادی به یک توسعه دهنده تعلق می گیرد. یعنی یادگیری سریع، حقوق بالا.

در طول سال ها امکانات زیادی به این زبان اضافه شد. امروزه کلاس ها و متدهای زیادی در این زبان وجود دارد که به توسعه دهندگان دسترسی های بسیار خوبی می دهد. ما در این مقاله نتیجه میگیریم که این زبان می تواند بیشتر مورد بحث قرار گیرد و لازمه تحقیق بیشتری باشد. به زودی از سایت رابین ویستا آموزشABAP را دنبال کنید.

مطالب پیشنهادی


فهرست